پسایندهای واقعه بدشت
تاریخ فراموش شده

 به دنبال این موضع‌گیری و توافق میان رهبران، برخی شرکت‌کنندگان دست به اقدامات افراطی زدند و گروهی نیز از آئین بابی دست کشیدند. خواهر عبدالبهاء بعد‌ها در این باره در نامه خود به بهائیان تهران چنین نوشت:


« قره العین یک دفعه بی‌حکمتی کرد و هنوز از کله مردم نمی‌توانیم به در آوریم. »
 
پس از پایان گردهمایی بدشت و بدنبال اظهارات جسورانه طاهره و قدوس در مورد کنار گذاشتن اسلام، کاروان بابیان شرکت کننده در بدشت مورد حمله اهالی روستای نیالا از توابع هزار جریب قرار گرفت. پس از حمله هرکدام از بابیان به سمتی پراکنده شدند. طاهره به همراه برادران نوری(صبح ازل و بهاالله) از طریق آمل به سمت نور، زادگاه این دو برادر رهسپار شدند.

به گفته ساموئل ویلسون به دنبال واقعه بدشت و اعلام نسخ احکام اسلامی، شایعاتی در بین مسلمانان و گروهی از بابیان پخش شد. ادوارد براون یکی‌ از سخنرانی‌های قدوس را زمینه‌ساز دامن زدن به این اتّهام می‌داند که «بابیان، حامی‌ کمونیسم و اشتراک در زنان هستند». مورخین مسلمان آشکارا طاهره و قدوس را به فساد اخلاقی‌ متهم می‌ کنند. میرزا جانی، اولین موّرخ بابی، در توضیح این مساله اظهار می‌‌دارد «همگان به راز آنچه میان حضرت قدوس و قره‌العین در بدشت گذشت، و طبیعت واقعی‌ آنها و آنچه مقصودشان بود پی‌ نبردند.» یکی‌ از شیوخ بهائی می‌‌افزاید: «پس از آنکه باب نسخ قوانین اسلام را اعلام کرد، و پیش از آنکه دستور‌های جدید تبیین شود، یک دوره فطرت پدید آمد که در آن همه چیز مجاز بود. بسیار ممکن است قره‌العین در این دوره، مثلاً با حضرت قدوس مانند یک همسر مراوده داشته باشد.»
 
وضعیت فعلی قلعه طبرسی در مازندران
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |